/

Przegląd miesiąca: Luty 2020

Subiektywny zbiór najciekawszych narracji z danego miesiąca.

Luty rozpoczynamy biegiem na mroźną północ. Spotkamy się z “niebieskim Jimem”, oraz z 92-letnim wolontariuszem, który nie chce się zatrzymać. Wpadniemy na plantację konopi. Poznamy skąd wywodzi się kawa i jak inaczej opowiadać o na napoju, który zna cały świat. Oraz będziemy mieli prywatny koncert prosto z Nowojorskiego Harlemu. Dowiemy się kto i co stoi za powstaniem pewnej firmy motoryzacyjnej, specjalizującej się w produkcji terenowych auta elektrycznych.

Mnie osobiście w tym zbiorze wyjątkowo przypadły do gustu dwa filmy. Na pewno jest to historia Jima (out of the blue) dobrze przemyślana i poprowadzona opowieść, która zaskakuje i wciąga.

Oraz film marki Rivian (Episode One: The Climb | Adventurous Forever), świetny przykład jak opowiadać o swojej firmie (właściwie korporacji), nie tworząc nudnych korporacyjnych filmów, obok których większość przechodzi obojętnie.


Skrócona lista filmów:


Pau Capell | Run For The Arctic #BrandedContent

Niedźwiedzie polarne, ze względu na postępujące zmiany klimatu muszą przemieszczać się coraz dalej na północ, aby przeżyć. Dodatkowe 250 kilometrów, które muszą pokonać niedźwiedzie polarne, stało się symbolem projektu Pau Capell “Run For The Arctic”. Ultramaratończyk, który w ten sposób przybliża problem ocieplenia się Arktyki.

Trasa od Alta do Nordkapp zajęła 5 dni. Od tego co dzieje się w Arktyce, zależy klimat na całej kuli ziemskiej.  Konsekwencje są już odczuwalne na całej planecie. W jednym miejscu będzie goręcej, w drugiej będą dotkliwe susze, a w jeszcze innej niskie temperatury.

Ultramaratończyk Paul Capell, chciał zwrócić uwagę na problem zmiany klimatu, z którymi konsekwencjami muszą się borykać niedźwiedzie polarne.  Ten blisko 14-minutowy film warto obejrzeć do samego końca. The North Face nie tylko opowiedziała historię Paul’a ale także wzięła pełną odpowiedzialność za ślad węglowy, który zostawiła w trakcie realizacji filmu.

Pau Capell | Run For The Arctic – The North Face

A Couple’s Final Words to Each Other Accidentally Recorded

Film opowiadający o trudnych chwilach rodziny, które opiekują się osobami cierpiącymi na demencję. Isidor jest mężem Sarah chorującej na Alzheimera.

Od momentu diagnozy choroby, Isodor bezgranicznie opiekuje się żoną – mimo że postępująca choroba staje się coraz większym wyzwaniem. W momencie gdy Isidor zmarł z powodu ataku serca, ich syn stanął przed trudnym momentem wytłumaczenia własnej mamie, że jej mąż a jego ojciec nie żyje. Robert Kornberg, przypadkiem natrafił na nagraną rozmowę jego rodziców. To była ostatnia rozmowa, jaką jego rodzice odbyli, kilka dni przed śmierdzą Isidor.

A Couple’s Final Words to Each Other Accidentally Recorded | The New Yorker Documentary

All in a Row #BrandedContent

W latach 90. kolektyw afroamerykańskich artystów postanowił walczyć ze zmianą charakterystyką dzielnic – gentryfikacją. Wykorzystali do tego sztukę. Po 30 latach reżyserka sprawdza co się zmieniło.

Jedno z najstarszych dzielnic Houston, stało się sercem całej społeczności. WeTranfer jako usługa pomaga artystom w ich codziennej pracy. Marka swoją komunikację oparła wokół ludzi twórczych – opowiada ich historię. Dlatego powstało WePresent, daje artystom możliwość dotrzeć ze swoją twórczością szerzej.

All in a Row – WeTransfer

Butler Farms – Patagonia Workwear #BrandedContent

Patagonia, jako marka odzieżowa jest bardzo mocno zaangażowana w ochronę środowiska. Na celu mają to, aby ich produkty były jak najbardziej zrównoważone.

Do produkcji ubrań robotniczych wykorzystują między innymi konopie przemysłową, którą wprowadzają z północnych Chin. Do 2018 roku, hodowla konopi przemysłowych była w Stanach nielegalna. W momencie zmiany prawa zmieniło to życie wielu Amerykańskich farmerów.

Patagonia postanowiła wspierać małych lokalnych farmerów. Film opowiada historię pierwszej farmy uprawiającej włókna konopi dla Patagonii.

Butler Farms – Patagonia

Volunteer

Film zrealizowany w prostej formie, inspirowany twórczością Japońskiego reżysera Yasujiro Ozu. Howard w wieku 92 lat jest ciągle zajęty – pracuje jako wolontariusz na dwóch etatach. Opowieść o zwykłej codzienności osoby, która nie chce się zatrzymać.

Volunteer

out of the blue

Opowieść o Jimie, który przez 40 lat realizował wyjątkowy projekt artystyczny. Jego płótnem stało się całe ciało, a pędzlem maszynka do tatuażu. Pracował jako główny planista miasta Baltimore. Zna miasto lepiej niż ktokolwiek inny i lubi o nim rozmawiać z nieznajomymi. Dlaczego akurat kolor niebieski? Jak sam przyznaje, barwa ta pozbawiona jest znaczenia i dlatego zdecydował się na ten kolor.

out of the blue

Episode One: The Climb | Adventurous Forever | Rivian #BrandedContent

Historia powstawania firmy motoryzacyjnej, która produkuje terenowe auta elektryczne. Robert Scaring przybliża motywacje stojące za powstaniem firmy. To, co wyróżnia markę Rivian na tle innych producentów aut elektrycznych jest fakt, że ich podwozie jest u standaryzowane, więc inne marki mogą je wykorzystać do własnych projektów.

Mimo że w filmie wypowiada się kilkanaście osób, to świetnie się tego  słucha. Wypowiedzi pracowników Rivian odbiera się jako bardzo autentyczne, z dumą opowiadają o tym co tworzą i jak chcą zmienić rynek motoryzacyjny na świecie.

The Climb | Adventurous Forever | Rivian

Wax & Gold #BrandedContent

Stumptown Coffee Roasters jest palarnią wysokiej jakości kawy, wraz Farm League zabierają widzów w podróż do miejsca pochodzenia kawy. Film wyjątkowy w tym zestawieniu, szczególnie wyróżniający się formą na tle innych.

Jak opowiedzieć o Etiopii, kraju – z którego pochodzi kawa, który jest zróżnicowany i posiada tak wiele odcieni? Właśnie na różnorodności skupili się twórcy, świadomie uciekając od nostalgii gdy opowiada się o pochodzeniu napoju, który zna cały świat.

Forma filmu jest inna niż klasyczne narracje. Jak przyznają twórcy, to była świadoma decyzja – chcieli dotrzeć z filmem poprzez pokazy filmowe, a nie typowo wiralową drogą.

Wax & Gold – Stumptown Coffee Roasters

Sundays At The Triple Nickel #BrandedContent

Krótki film dokumentalny opowiada o Marjorie Eliot, która straciła syna w niedziele roku 1992. Od tego momentu nieprzerwanie każdej niedzieli gra prywatny koncert w swoim mieszkaniu w Nowojorskiej dzielnicy Harlem.

Koncert jazzowy grany w hołdzie dla zmarłego syna Phillipa jest otwarty dla lokalnej społeczności i każdy, kto chce może w nim uczestniczyć. Marjorie Eliot w ten sposób dąży do przezwyciężenia smutku poprzez muzykę. Film powstał we współpracy z Kanadyjską marką Crown Royal.

Jess Colquhoun, reżyserka przybliża zaplecze powstania filmu. Na historię Marjorie napotkała w artykule prasowym. Wtedy już wiedziała, że powstanie z tego film. Kilkakrotnie wybrała się na koncert jako publiczność chcąc poczuć tę wyjątkową atmosferę. Z czasem zaproponowała stworzenie filmu drugiemu synowi bohaterki.

Sundays At The Triple Nickel – Crown Royal

Present Imperfect

Nieperfekcyjny materiał, w jakim pracuje Bill, wyróżnia go na tle innych rzemieślników. Chociaż początkowo spotkał się z krytyką swoich prac, z czasem zrozumiał, że jest to część drogi, którą musi przebyć.

Toczenie w drewnie to coś więcej niż praca z drewnem – dla Billa jest to mierzenie się z problemem i szukaniem rozwiązań oraz tworzeniem nowego sposobu wyrazu. Sam Bill uważa, że teraz robi bardziej przydatne rzeczy niż za czasów kariery jako biologa.

To, co wyróżnia ten film, jest fakt, że historia nie skupia się na tym co robi Bill, ale na tym, jakie wyzwania stoją przed nim w trakcie każdej realizacji. To jeszcze bardziej podkreśla wyjątkowość i niepowtarzalność produktu oraz trud rzemiosła.

Present Imperfect

Canada Goose | Bare Existence #BrandedContent

Marka Canada Goose wraz z Polar Bears International pokazuje jak zmiany klimatu wpływają na niedźwiedzie polarne oraz ludzi. Polar Bears International działa na rzecz ochrony niedźwiedzi polarnych, poprzez monitorowanie gdzie znajdują się aktualnie niedźwiedzie i zapobieganie ewentualnemu kontaktowi z człowiekiem.

Niedźwiedzie polarne, z braku możliwości zdobycia pożywienia są zmuszone kierować się do miast na dalekiej północy. Przez to stają się ofiarą ludzi, którzy dbają o własne bezpieczeństwo. Ochrona niedźwiedzi polarnych dzisiaj, to przede wszystkim zapobieganie ocieplaniu się klimatu.

Bare Existence – Canada Goose

Dodaj komentarz

Your email address will not be published.

Kolejny Artykuł

Przegląd miesiąca: Marzec 2020