/

Znamy zwycięzców konkursu Digital Storytelling Contest 2020.

Co jest Digital Storytelling Contest?

Konkurs organizowany przez World Press Photo Foundation zapoczątkowany w 2011 roku jeszcze jako “Multimedia Contest”. W tym roku odbyła się 10. edycja konkursu, która ma jeszcze bardziej zwrócić uwagę na szerokie możliwości różnych form opowiadania historii. Wszystko dzięki rozwojowi technologii i platform, gdzie możemy poznać klasyczne filmy dokumentalne oraz interaktywne narracje. Do 10 edycji zostało zgłoszonych 300 prac.

Jakie historię możemy poznać w 2020 roku?

Opowiadanie historii jest starą i dobrze znaną umiejętnością człowieka. Jedynymi rzeczami, które się zmieniły to technologia oraz miejsce, gdzie opowiadamy historie. Dziennikarstwo w tradycyjnym myśleniu to tekst, zdjęcie czy telewizja, ale ten stan rzeczy bardzo mocno się zmienił w przeciągu ostatniej dekady. Teraz internet w postaci mediów społecznościowych czy serwisów streamingowych stał się kluczowym medium – co zmieniło sposób opowiadania historii oraz ich konsumowania.

Konkurs jest o tyle interesujący, że mamy możliwość poznania historii, które nie są tak bardzo obecne w codziennym przekazie medialnym. Nawet jeśli znamy dany problem, możemy zobaczyć go z innej perspektywy, a nawet od środka, jak w przypadku filmu Battleground PolyU.

Jury wśród nadesłanych prac szukało, odważnie opowiedzianych historii, pokazujących w jakim świecie żyjemy oraz takie historie, które rezonują z odbiorcą. Ponadczasowość była kolejnym ważnym elementem i miały być to historie, które nie zostaną zapomniane w ciągu kilku miesięcy ani lat.

Zgłoszone historię biorą udział w dwóch kategoriach:

  • Online Video of the Year: z podziałem na filmy krótko i długometrażowe,
  • Interactive of the Year: Czyli historie opowiedziane interaktywnie. Do których można zaliczyć: Filmy 360, Filmy VR, AR itp.

Nominacje i zwycięzcy w 2020 roku

Battleground PolyU #Interactive Zwycięzca

Produkcja/Montaż: DJ Clark

Battleground PolyU to zapis 5 dni starć policji z protestującymi studentami z Politechniki w Hongkongu (PolyU).

Fala protestów osiągnęła szczyt, w momencie zabicia protestującego studenta przez policję. Po długotrwałych blokadach uniwersytetów i autostrad w Hongkongu, protestujący zwrócili się na blokadę Politechniki, a dokładnie tunelu prowadzącego do Uniwersytetu. Wokół kampusu policja ustawiła kordon, uniemożliwiając ucieczkę. Protestujący próbowali rozbić policyjny szyk, atakując ich koktajlami Mołotowa oraz kamieniami.

Z dnia na dzień walki zaostrzały się – policja używała armatek wodnych ze środkiem chemicznym, który przez wiele godzin drażnił skórę. Jedną z metod walki z tym środkiem wykorzystywanym przez protestujących są parasolki. Tysiące ochotników pomagało w przerwaniu policyjnej blokady uwięzionych studentów na uniwersytecie. Próba przerwania policyjnej blokady nie udała się. Około 1100 protestujących studentów zostało aresztowanych. Reporter DJ Clark przygotował opowieść 360, która zabiera odbiorcę w sam środek protestów w Hongkongu.


Common Ground #Interactive

Scenariusz/Produkcja/Reżyseria: Darren Emerson

Common Ground opowiada o kryzysie brytyjskiego systemu mieszkaniowego. Historia opowiedziana z perspektywy legendarnego osiedla Aylesbury w którym mieszka blisko 7,5 tysiąca mieszkańców.

Twórcy filmu wykorzystali wszelkie formy wirtualnej rzeczywistości (VR): od video 360, fotogrametrie, modelowania 3D, materiały archiwalne aż po formy interaktywne – to niesamowity zbiór nowoczesnych narzędzi do opowiadania historii.

Osiedle Aylesbury jest w trakcie przebudowy, która wpłynie na życie ich mieszkańców. Wykorzystanie tych różnych form wizualnych do opowiedzenia historii, pozwala doświadczyć osiedla i przestrzeni, w której żyją ludzie. Mamy możliwość lepiej zrozumieć projekt rewitalizacji osiedla oraz to, jak wpłynie na ludzi.

Dzięki VR, widz może przejść przez kluczowe etapy istnienia osiedla Aylesbury – od lat 60 gdy powstawało, poprzez upadek osiedla aż po planowaną rewitalizację.


River of Forgiveness #Interactive

Dyrektor Kreatywny/Scenariusz/Montaż: Alex Wittholz

Interaktywna historia o rzece Nahanni i ludziach, którzy chcą odtworzyć tradycje. Rzeka przebiega przez dziki, mało znany krajobraz północno-zachodniej Kanady.

Latem 2017 roku, Dene – czyli potomkowie ludzi, którzy mieszkali w tym obszarze od dziesiątek tysięcy lat chcą na nowo połączyć się z duchami przodków. W górach, w okolicy Nahanni zbudowali łódź o długości blisko 14 metrów. Została ona skonstruowana w tradycyjny sposób wykorzystując prawie zapomniane, inżynierskie umiejętności przekazywane z pokolenia na pokolenie.

Interaktywna opowieść łączy ze sobą kilka form. Znajdziemy tutaj: tekst, fotografie, film oraz grafikę. Całość jest odpowiednio wyważona, co wspiera opowiadaną historię.


‘It’s Mutilation’: The Police in Chile Are Blinding Protesters #Short | Zwycięzca

Producent/Reporter: Brent McDonald / The New York Times

Chile jest wzorem demokracji w Ameryce Południowej od momentu upadku dyktatury w 1990 roku. Podwyżki cen oraz pogłębiające się rozwarstwienie społeczne doprowadziło do protestów i wyjścia ludzi na ulice w stolicy Chile – Santiago de Chile. 

Policja do tłumienia protestów wykorzystuje gumowe kule, które mają szeroki zasięg rażenia. Aby osiągnąć jak największe obrażenia – strzelają na wysokość oczu.
To opowieść o ludziach, którzy w wyniku obrażeń częściowo tracą wzrok, lecz nadal biorą udział w protestach.

‘It’s Mutilation’: The Police in Chile Are Blinding Protesters w tym roku zwyciężyło w kategorii Online Video of the Year Short.


A Different Kind of Force – Policing Mental Illness #Long

Reżyseria/Zdjęcia: Ed Ou i Kitra Cahana / NBC Left Field

Historia o specjalnym oddziale policji, który ma na celu interweniować w sprawach z udziałem osób chorych psychicznie. Ich główna rola sprowadza się do rozmowy i zachowania spokoju. W zwykłych interwencjach osoby chore stają się ofiarami ze strony policji. 

Najbliżsi osób zostają z problemem sami – bo nie mają ubezpieczenia zdrowotnego, a leczenie jest bardzo drogie, co pogłębia problem. 
Film zgłoszony na konkurs to wersja krótkometrażowa – jeśli chcesz zobaczyć cały film, dostępny jest na kanale NBC Left Field.


Scenes From a Dry City #Long  | Zwycięzca

Reżyseria/Produkcja/Zdjecia/Scenariusz: Francois Verster i Simon Wood / Field of Vision

Kryzys wody w Kapsztadzie, staje się coraz większym problemem dla 4,5-milionowej metropolii.

Film przybliża problem dostępu do tak podstawowej rzeczy jak woda. Kryzys przekłada się na napięcia i rozwarstwienie społeczne. Najbardziej cierpią ludzie ubożsi. Film w bardzo obrazowy sposób pokazuje różnice w pojmowaniu tego kryzysu.

Scenes From a Dry City w tym roku zwyciężyło w kategorii Online Video of the Year Long.


The Hour of Lynching: Vigilante Violence in India #Long

Reżyseria/Produkcja/Montaż/Zdjęcia: Shirley Abraham i Amit Madheshiya / Field of Vision

Indie -w przeciągu ostatnich pięciu lat, od momentu objęcia rządów przez Narendrę Modi premiera Indii, zginęło 47 osób w związku z przestępstwami związanymi z nienawiścią do świętych krów. 76 procent zmarłych stanowili muzułmanie. Poznajemy historię zamordowanego Rakbar Khan – hodowcę bydła mlecznego, którego podejrzewali o przemyt krów.

Jego żona – Asmeena, musi teraz praktykować intensywną żałobę, czyli iddat. Córka Sahila musiała porzucić szkołę, aby zająć się domem. Sprawcy próbują uzasadnić jego zabójstwo we wsparciu nacjonalistycznych polityków hinduskich oraz żołnierzy piechoty.


Russia Bombed Four Syrian Hospitals. We Have Proof #Short

Produkcja: Evan Hill i Christiaan Triebert / The New York Times
Montaż: Dmitriy Khavin / The New York Times

Zespół The New York Times prześledził 4 lotnicze zamachy na podziemne Syryjskie szpitale. Śledztwo zajęło miesiąc i wymagało przeanalizowania faktów i dowodów w postaci nagrań audio pilotów, nagrań video lotów, analizę zdjęć satelitarnych i opracowania trójwymiarowej rekonstrukcji miejsc bombardowań.

Film pokazuje krok po kroku przebieg zamachów, które miały miejsce na przestrzeni 12 godzin – śledztwo The New York Times udowodniło, że za zamachy są odpowiedzialne jest Rosyjskie Siły Powietrzne.


The ‚Thin Yellow Line’ Standing Between Hong Kong Police and Protesters #Short

Produkcja: Dayu Zhang / South China Morning Post

Film przybliżający historię wolontariuszy z “Protect the Children”, ubranych w charakterystyczne jaskrawo żółte kamizelki. Ich rola sprowadza się do bycia żywą barierą i rozładowania napięć między protestującymi, a policją w Hongkongu. Jest to już druga nominowana historia z protestów w Hongkongu.

Wolontariusze chcą w ten sposób dać protestującym (zazwyczaj bardzo młodym ludziom) kilka sekund na ucieczkę – za udział w zamieszkach grozi 10 lat więzienia. “Protect the Children” składa się z ochotników: kobiet i mężczyzn często w dojrzałym wieku.


Dodaj komentarz

Your email address will not be published.

Poprzedni Artykuł

Agnieszka: "Usiadłam przy maszynie i się bardzo dobrze poczułam".

przeglad-miesiaca-kwiecien-2020
Kolejny Artykuł

Przegląd miesiąca: Kwiecień 2020